Gyllene regeln

2010-10-18

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad. Den gyllene regel vi alla fått lära oss att följa sedan barnsben. Dock är regeln lite för generell för att kunna appliceras direkt på ett förhållande. För att göra mitt exempel ännu lite tydligare; tänk materiellt, tänk presenter. Jag hade fått gymkort, prenumerationer på fitnesstidningar och de "senaste grymma" spelen till Playstation 3, för det är ju vad han vill ha.

Vi får se förbi guld och tänka PLATINA! Behandla andra så som de vill bli behandlade. Då blir det plötsligt han som får VIP-biljetter till Fitnessfestivalen och spelkonsoller, medan jag nöjt kan motta blommor, skor och tjusiga halsband och allt jag kan tänkas önska mig.

För alla läslusar: Michael J. O'Connor och Tony Alessandra har skrivit boken The Platinum Rule som absolut ger en hel del insikt i det här ämnet, måste jag säga.


Alla med lite hyfs i kroppen säger tack när man får någonting. Idag ska du säga tack, men vad du tackar för får du välja själv. Tack för att du diskat. Tack för att du lagat maten. Tack för att du finns. Eller Tack för att jag fick spela på din bana fastän vi båda visste att jag skulle sabba dina stats. Det finns en del att välja på.



Innan du kommenterar kan du tänka på att sätta namn på ditt inlägg.
Anonyma kommentarer kommer helt enkelt inte att få någon uppmärksamhet.

Då min blogg inte är en reklampelare, rekommenderar jag att du läser inlägget
innan du gör reklam för dig själv, din bloggtävling eller dina nya kattungar.

Sen är det fritt fram att dela med dig av vad du tänker på; fluffiga saker,
tips eller feedback, men vårda ditt språk. Det här är inte mellanstadiet.




Ditt namn
Kom ihåg mig

E-postadress: (syns bara för Kitty)


URL/ Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?


Trackback

Min profilbild