Vecka 44

2010-11-01

När skrev du ett riktigt brev sist?

Jag inser att jag med den meningen precis byggde upp en stämning som gav flera av er läsare rysningar. Kryp ut ur era IT-skal.

Själv skriver jag ofta brev. Jag brevväxlar inte med någon, det har jag inte gjort sen jag var ungefär 10 år gammal. Ni vet, när man efterlyste "penpals" i tidningar genom att skriva sitt namn, ålder och en väl inövad rad av intressen. Klassikerna var ju "hästar, katter, dans, musik och att skriva brev". De flesta av mina brevkompisar var killar just för att de där typiska tjejintressena inte alls stämde överens med mina... datorspel, tvspel, hemliga agenter och att leka med bilar. Och katter. Tror att majoriteten av min femininitet satt i mitt midjelånga hår och att i det faktum att jag ägde Barbiedockor. Dock lekte jag hellre med mina bröders Action Men. Vilken liten tomboy jag låter som. Sånt som händer när antalet jämnåriga flickor hos dagmamman under uppväxten alltid var ganska lågt.

Nog med utsvävningar.
Jag skriver alltså brev och det oftast när någon fyller år. Då skriver jag ett personligt brev, som jag med lite tur får levererat till rätt datum, och i kuvertet lägger jag ofta något litet som har att göra med presenten som personen i fråga mottagit/kommer attt få. Jag vet dock att det är långt ifrån alla som kan skriva brev på det viset. Det är trots allt något helt annorlunda jämfört med att skicka iväg ett mail till någon på blocket.se som säljer begagnade PS3-spel eller korgstolar.

Självklart är det inte bara när någon fyller år - det är ju allt för sällan. Jag skriver också till folk som jag helt enkelt bara inte har hört av på ett tag. Att skriva "Tja, länge sen" på MSN känns inte tillräckligt personligt för mig helt enkelt. Samtidigt som jag med största sannolikhet gör någon glad genom att skicka dom ett brev (vem blir inte glad av att få handadresserad post?) så skapar jag en ganska idiotsäker conversation starter på samma gång. Jag kan erkänna att det faktiskt är svårare att skriva ett brev till någon man har nära sig än till någon långt bort, men vi ska göra ett försök, eller hur kära läsare?


Veckans uppgift är att posta någonting till partnern. Nu måste det inte absolut vara ett brev, men att bara posta en sak utan något nedskrivet kan väl kännas lite onödigt då vi lika gärna bara kunnat överräcka prylen i fråga, inte sant? Hitta en liten liten sak att lägga i kuvertet och skaka lite liv i pennan. Det kan vara svårt, men det är värt det. Bor ni tillsammans? Ja, det ändrar ingenting egentligen. Men det går ju bra att adressera det till hans/hennes jobb också, eller hur?



Innan du kommenterar kan du tänka på att sätta namn på ditt inlägg.
Anonyma kommentarer kommer helt enkelt inte att få någon uppmärksamhet.

Då min blogg inte är en reklampelare, rekommenderar jag att du läser inlägget
innan du gör reklam för dig själv, din bloggtävling eller dina nya kattungar.

Sen är det fritt fram att dela med dig av vad du tänker på; fluffiga saker,
tips eller feedback, men vårda ditt språk. Det här är inte mellanstadiet.




Ditt namn
Kom ihåg mig

E-postadress: (syns bara för Kitty)


URL/ Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?


Trackback

Min profilbild