Ingenjörskonst, åh jees.

2009-05-05
Idag är en sån där skön dag när man inte går alls länge i skolan - till halv tolv för att vara lite ungefärlig. Synd bara att det regnar som det gör, annars hade jag nog gått ut en liten fotorunda efter school. Men förresten är det lika bra att det regnar du så vi slipper det till helgen. Undrar förresten om man kan se på väder på det sättet? Borde jag ha andra glasögon? Borde jag ha glasögon överhuvudtaget? För det har jag inte.

När jag kommer till skolan idag ska vi jobba vidare med social ingenjörskonst - vilket jag äntligen fattat vad det är. Sort of. Det är när man vill ändra samhället enhetligt, som en maskin som kräver en ingenjör som åtgärdar alla "fel". Frågan är bara vem som bestämmer vad som är just "fel". Tur att det inte är jag, då vete gudarna hur samhället skulle se ut. Känner mig lite gudomlig så i efterhand eftersom att jag vet. Hur hade ni styrt ert land?

Kommunism?
Utan tvekan ett av de mest fulländade styrsätten - i teorin. Det finns ingen som lyckats genomföra det utan att misslyckas katastrofalt. Men vem vet, kanske är du Stalin 3000?

Demokrati?
Ja, det finns ju olika sätt att se på saken - i gamla Grekland styrde de som var mest lämpade och folket fick rösta i frågor. I dagens Sverige styr en kvoterad regering och folk röstar i frågorna som de vet att grannen gjorde för att det inte ska upplevas stötande. Känn er generaliserade!

Diktatur?
Egentligen, det är inget fel på en gammal hederlig diktatur. Eller, det hade inte varit det om inte alla diktatorer alltid lidit av storhetsvansinne etc. Men eftersom att de alltid tycks göra det, Hitler jag menar dig, så har det nog fåt en aaning dåligt rykte.

Äh, oavsett vilket styrsätt man använder sig av är man ganska dömd att misslyckas, mer eller mindre. Vänta bara tills jag får mitt eget land. Som han som startade landet Lovely. Var gjorde han det? Typ i en hyresrätt eller något tror jag. De har ändå rätt många utomlandsboende invånare nu. Han är både kung, statsminister och hövdning.


Innan du kommenterar kan du tänka på att sätta namn på ditt inlägg.
Anonyma kommentarer kommer helt enkelt inte att få någon uppmärksamhet.

Då min blogg inte är en reklampelare, rekommenderar jag att du läser inlägget
innan du gör reklam för dig själv, din bloggtävling eller dina nya kattungar.

Sen är det fritt fram att dela med dig av vad du tänker på; fluffiga saker,
tips eller feedback, men vårda ditt språk. Det här är inte mellanstadiet.




Ditt namn
Kom ihåg mig

E-postadress: (syns bara för Kitty)


URL/ Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?


Trackback

Min profilbild