Svensk sommarläsning

2009-06-26


Jag är vanligtvis inte så mycket för att läsa på min lediga tid, men i sommar har det känts extra lockande på något sätt. Jag vill dela med mig av mina fyra sommarfavoriter än så länge.

På första plats kommer /tyvärr/ alltid min absoluta favoritbok O.S.A av Denise Rudberg. Hon skriver så vitsigt men ändå riktigt snyggt och målande samtidigt som hon använder sig av ett språk som är väldigt nära det svenska talspråket. (alltså - man behöver knappt koncentrera sig när man läser). Välskrivna svenska intriger man faktiskt känner för att ta sig tid att läsa. Kärlek, självrannsakan och lite spänning senare än man fortfarande inte besviken på svensk författarkonst. Lökigt men sant.

På andra plats so far, Tyskungen av Camilla Läckberg. Hur fint sitter inte en ordentlig kriminalroman i sommarvärmen? Jag har knappt kunnat slita mig från den trots mitt egentliga ointresse av böcker. Det bästa med Camilla Läckberg är att folk som jag (läs: vi som gillar att gissa slutet och lösa mysterierna själva) inte blir besvikna! Bli inte lurade av bitvis kassa "baksideförklaringar" på hennes böcker - de är wow.

Tredje plats, mer Rudberg idag - Matilde. En bok som är lätt att leva sig in i och jag måste säga att jag fastnade ganska snabbt för bokens karaktärer och utvecklade det obligatoriska hatet gentemot the bad guy. ^^ Kort sagt en bok om starka kvinnor som för en gångs skull inte är läskigt vinklad av något feminitiskt parti! Skön slappläsning.

Synd att kalla det en fjärdeplats, för det är det inte egentligen, men här hittar vi mer Läckberg under titeln Olycksfågeln. Mer kriminalromaner åt folket - ännu en bok där man inte kan räkna ut slutet ens om man sneglar lite på de sista sidorna (fruktansvärd ovana). Jag tror inte att jag hann med att sätta ner bokmärket mer än tre gånger innan den var utläst. Vill bara säga till alla att Camilla Läckbergs böcker nog bör läsas i ordning eftersom att karaktärerna återkommer.

Hur som helst, tillbaka till min slappstol på soldäcket!
Tjolahopp.


Innan du kommenterar kan du tänka på att sätta namn på ditt inlägg.
Anonyma kommentarer kommer helt enkelt inte att få någon uppmärksamhet.

Då min blogg inte är en reklampelare, rekommenderar jag att du läser inlägget
innan du gör reklam för dig själv, din bloggtävling eller dina nya kattungar.

Sen är det fritt fram att dela med dig av vad du tänker på; fluffiga saker,
tips eller feedback, men vårda ditt språk. Det här är inte mellanstadiet.




Ditt namn
Kom ihåg mig

E-postadress: (syns bara för Kitty)


URL/ Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?


Trackback

Min profilbild