Bussdramatik

2008-10-14

Jag har blivit diskriminerad på bussen! Jag gick ombord på en helt tom buss och valde som vanligt att sätta mig där fyra säten är riktade mot varandra så att man får mycket gärligt benutrymme. Då vänder sig chauffören om och hon säger inte allt för trevligt: "Du kanske kan sätta dig någon annanstans är där rörelsehindrade ska sitta?" Okej, men jag har suttit där i alla år liksom, varför ska någon bli vild nu? Jag säger ja och sätter mig på en annan plats.  Jag frågade henne..

- "Fanns det någon speciell anledning till varför jag plötsligt inte får sitta där?"

- "Jag vill inte att någon ska kunna sitta där och ha fötterna på sätet."

- "Varför skulle jag ha fötterna på sätet?"

- "Men .. alltså. Rörelsehindrade ska få sitta där."

- "Jag är kapabel att flytta mig om det skulle behövas, you know."

Hon blev tyst. Jag satt lite och gjorde lite fula miner för mig själv eftersom att jag faktiskt var ensam på bussen hela sex hållplatser innan någon annan steg på. Det var en tjej i min ålder som går ombord, drar kortet och sätter sig på platsen där jag inte fick sitta. Chauffören säger ingenting. Jag väntar på att kommentaren ska komma men det gör det inte. Sur som ett bi säger jag högt "Och var ser du hennes rörelsehinder?" Tjejen hörde ändå ingenting för hon lyssnade på musik som läckte ur hörlurarna och lät mig lyssna på Kid Rock tillsammans med henne. Chauffören skruvar lite på sig men säger inget. Två hållplatser till körs förbi, fortfarande bara hon och jag ombord. En kille kliver på, drar även han sitt kort och sätter sig på den "extra breda" platsen som även den är för rörelsehindrade. Chauffören kikar lite på mig i speglarna och jag tittar tillbaka. "Nå .. säger jag .. var är hans rörelsehinder då?" Han skrattade lite, reste sig och satte sig hos mig istället. Han frågade om det kändes bättre nu?, fast mest på skoj. Han konstaterade efter ännu en hållplats utan rörelsehindrade i sikte att vi startar en bussanarki. Han tog tag i min arm och snubblade fram med mig till den förvirrade tjejen med iPoden så att vi kunde slå oss ner mittemot henne mest för sakens skull. ^^ Vilken cooling <3

När jag klivit av bussen funderar jag på varför jag är så konstig ibland.. =D



Postat av: Anonym

Så har en sur kärring som kört buss sagt till mig med -.-

2008-10-14 • 18:42:52

Innan du kommenterar kan du tänka på att sätta namn på ditt inlägg.
Anonyma kommentarer kommer helt enkelt inte att få någon uppmärksamhet.

Då min blogg inte är en reklampelare, rekommenderar jag att du läser inlägget
innan du gör reklam för dig själv, din bloggtävling eller dina nya kattungar.

Sen är det fritt fram att dela med dig av vad du tänker på; fluffiga saker,
tips eller feedback, men vårda ditt språk. Det här är inte mellanstadiet.




Ditt namn
Kom ihåg mig

E-postadress: (syns bara för Kitty)


URL/ Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?


Trackback

Min profilbild