Photo Stack (Photoshop)

2010-03-28

Idag var jag inne på Poänglöshetens spår och kände att jag ville stacka foton. Så varför inte göra det lite fancy? Det blir en ganska crammed tutorial idag med mycket bilder, men ni överlever nog. Det är ju ändå roligare än text. Nedan ser ni det färdiga resultatet. Använde mig av min bror och hans flickvän för mitt lilla experiment.




STEG #1:
Börja med att skapa en ny fil enligt måtten nedan.




STEG #2:
Klicka Lager > Lagerfyllning > Enfärgad och välj en grå nyans. Jag använder #3D3C3C. Ställ sedan in lagrets fyllnad till 50%.




STEG #3:
Ändra storlek på din originabild till ungefärliga värden där höjden är ~400. Det är smidigt att använda sig av Bibehåll Proportioner, men därför kan värdena variera beroende på bildens skalning.




STEG #4:
Dra över bilden till din gråa canvas. Placera den efter eget tycke, jag föredrar straxt över mittpunkten. Tryck Ctrl + T > Högerklick > Perspektiv. Dra ner fotots översta högra hörn för att få det att se vridet ut.




STEG #5:
Duplicera nu bilden. När du har det nya lagret markerat, tryck Ctrl + T. Välj Höjd och Bredd: 95%

Duplicera sedan den bilden och gör om samma procedur med nästa lager. Gör om detta tills du har fyra foton som blir mindre och mindre. Ändra ordningen på lagren så att det minsta fotot hamnar längst bak.




STEG #6:
Lager > Lagerstil > Skugga
. Vi ska nu ge alla fotona en skugga så att vi kan se att de ligger ovanpå varandra.




STEG #7:
När du är nöjd med placeringen av fotona, lägg samman lagren till ett. Duplicera sedan lagret. Markera det nya lagret och tryck Ctrl + T > Vänd lodrätt. Flytta ner det upp- och nedvända lagret så att dets översta vänstra hörn precis nuddar det rätvända lagrets understa vänstra hörn.

Ctrl + T > Förvrängning. Du kan nu dra i de två högra hörnen, upp och ned för att få fotona kant i kant.




STEG #8:
Ändra fyllningen på det gråa underlagret från 50% till fulla 100%. Markera det speglade fotolagret och välj Övertoning - från svart till vit. Dra från mitten på det rätvända fotot och ner till bildens slut.






STEG #9:
Skapa ett nytt lager ovanför det gråa grundlagret men under bilderna. Markera ungefär halva bilden.



Använd Övertoningsverktyget igen men välj den cirkelformade knappen.






Duplicera lagret och lägg det även under de speglade fotona. Ställ in de två lagrenas blandningsläge till täck över.


STEG #10:
Filter > Återgivning > Ljuseffekter
. Välj Strålkastare. Ändra sedan färger och dra i markerade punkter för att ändra ljuset efter hur du själv vill ha det.




FINISH:
Lägg till en liten text eller din vattenstämpel längst ner i hörnet som en final touch och voilá!



Bra jobbat ;D


Postat av: FOTOGRABBEN.SE

DUKTIG DU ÄR :D

2010-04-06 • 17:41:03
URL: http://FOTOGRABBEN.SE

Innan du kommenterar kan du tänka på att sätta namn på ditt inlägg.
Anonyma kommentarer kommer helt enkelt inte att få någon uppmärksamhet.

Då min blogg inte är en reklampelare, rekommenderar jag att du läser inlägget
innan du gör reklam för dig själv, din bloggtävling eller dina nya kattungar.

Sen är det fritt fram att dela med dig av vad du tänker på; fluffiga saker,
tips eller feedback, men vårda ditt språk. Det här är inte mellanstadiet.




Ditt namn
Kom ihåg mig

E-postadress: (syns bara för Kitty)


URL/ Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?


Trackback

Min profilbild