Mått med måtta

2009-01-10
Idag har vi haft en mycket diskussion här hemma gällande mått.
Hur stora är saker egentligen? Var går gränsen? Vi har diskuterat de något luddiga begreppen och kommit fram till en ordningsföljd. Minst till störst.
  • Smula
  • Snutt
  • Snuda
  • Liten bit
  • Bit
Efter dem följer såklart de vanliga måtten. Men det man måste ju kunna de där måtten om man ska veta vad som kommer före. För att kunna enas om hur mycket en snuda är hade vi kycklingfajitas och imaginära fläskkotletter till vår hjälp.

Fler mått vi också har försökt reda upp är tum, fot och famn. Tar man med sig sin stora farbror att köpa ved om man får en famn för 59:-? Ska en pappa med 45:or köpa virke? Hur många fötter får jag på en av pappas? Men den stora frågan är ändå: hur stor kan en näsa bli? Är den större än 12 tum är det ju en fot. Och Kung Kalle i stan, det är en halv tum(me?) från att vara en fot som sticker ut från hans jackärm. Räcker det inte med att vi hade en "den läspe och halte", ska vi ha en mutant också? But then again, kanske stämmer proportionerna inte riktigt.

Ett annat viktigt mått är helt klart "stenkast". Ett skånskt myntat uttryck som innebär ~ 44,5 meter. Dock tycks det variera lite beroende på vart i Sverige man befinner sig. I Stockholm är ett stenkast lika med en halv gågata. I Skåne kan ett stenkast vara flera hektar. Vart bor grannen? Ett stenkast ditåt! (Gå tre åkrar och följ fyra gärdsgårdar åt väst). I Norrland är det ännu lite mer. Vart bor grannen? Ett stenkast ditåt. (Ta snöskotern, alt. V40n, 2 mil åt öst sen svänger du vänster och fortsätter 1 mil till. Den tama renen kommer och möter dig.)

Nu ska jag bege mig "strax ditom köket" och äta smulpaj.
Tjing


Innan du kommenterar kan du tänka på att sätta namn på ditt inlägg.
Anonyma kommentarer kommer helt enkelt inte att få någon uppmärksamhet.

Då min blogg inte är en reklampelare, rekommenderar jag att du läser inlägget
innan du gör reklam för dig själv, din bloggtävling eller dina nya kattungar.

Sen är det fritt fram att dela med dig av vad du tänker på; fluffiga saker,
tips eller feedback, men vårda ditt språk. Det här är inte mellanstadiet.




Ditt namn
Kom ihåg mig

E-postadress: (syns bara för Kitty)


URL/ Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?


Trackback

Min profilbild